Fietsersbond Provincie Limburg

Weblog van de provinciale vertegenwoordiger van de Fietsersbond in Limburg, Harrie Winteraeken.

Contact per e-mail: provlimburg@fietsersbond.nl
Harrie persoonlijk e-mailadres: hwinteraeken@hotmail.com (wordt meer gelezen).
telefoon thuis: 045 522 87 20
telefoon mobiel: 06 523 756 11


maandag 11 april 2011

Fietsrouteplanner voor Zuid-Nederland is gereed voor gebruik.

Begin vorig jaar heeft de Provincie Limburg mede voor Noord-Brabant en Zeeland de opdracht gegeven voor het maken van een fietsrouteplanner. Op 1 april is deze voor gebruik gereed gekomen. Met behulp van deze routeplanner kunnen fietsers – net als snelverkeer - op internet een route plannen. Het adres van de routeplanner is www.fietsrouteplanner-zuid.nl. De provincies hopen hiermee zowel het gebruik als het imago van de fiets te versterken. De fietsrouteplanner is ontwikkeld voor twee doelgroepen in het bijzonder: fietsers die de route niet kennen en (recreatieve) fietsers die een fietstocht willen maken en daar een geschikte route voor zoeken. Toeristische routes kunnen worden gepland over alle beschikbare wegen en men kiezen voor de kortste route, de meest vlakke route of een meer sportieve met extra hellingen.

Binnenkort is het wel dubbelop. Ook de Fietsersbond is momenteel met talrijke vrijwilligers bezig om hun landelijke fietsrouteplanner naar de zuidelijke provincies uit te breiden. De oorzaak hiervan is te vinden bij de provincie Limburg. Bij de aanbesteding en de daarbij horende gerechtelijke procedures is het bedrijf dat het systeem van de Fietsersbond hanteert, buiten de boot gevallen. (Daar heeft anderhalf jaar geleden van alles over in de krant gestaan.
Toch heeft de Fietsersbond gemeend om zijn eigen, landelijk gebruikte systeem ook voor Limburg te ontwikkelen en aan te bieden. Zo is er ten minste een systeem dat het gehele land dekt.
Beide systemen zullen zeker wat verschillen en misschien is het één wel beter dan het ander. Het nu gepresenteerde is zeker door professionals gemaakt, maar waarschijnlijk met minder buitenwerk. De praktijk zal het leren of beide systemen voldoende bestaansrecht hebben

Harrie Winteraeken

2 opmerkingen:

  1. Inmiddels heb ik deze planner aan een quick and dirty test onderworpen. En ziedaar; hij werkt perfect. Ook hier kan gekozen worden voor snelste, leukste, mooiste, vlakste (!) en steilste (!). Ook de knooppuntenroutes zijn keurig verwerkt.
    Verbazend is dus dat hier zelfs de hoogteprofielen zijn opgenomen en inderdaad voor vlakste of zwaarste routes kan worden gekozen. Dit in tegenstelling tot de Fietsrouteplanner die wij momenteel vullen.
    Eevneens een punt van aandacht, door ons ingebracht tijdens de laatste bijeenkomst, is de gebruikmaking van het wegennet in Duitsland. Ook dit is keurig verwerkt in bovengenoemde planner. Een simpele test van een routeberekening van Kerkrade naar Vaals vermeld bijv. bij kortste route keurig het verloop van Kerkrade via Duitsland (Pannesheide, Vetschau, Orsbach, Seffent, etc). Ook zijn de resultaten leuk als je kiest voor vlakste of zwaarste route.
    Theo Delnoije (Fietsersbond Kerkrade)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste allen,
    na een eenvoudige test heb ik gezien dat velen met die andere fietsrouteplanner niet zullen uitkomen. Niet alleen zijn straatnamen fout, maar ook worden eenvoudige wegveranderingen onduidelijk aangegeven (als de straatnaam al recht doorgaand verandert, of geen melding van rotondes of kruispunten). Een uitstekende planner derhalve om gauw te verdwalen. Misschien dan toch iets voor mij? Naar hoogteverschillen heb ik niet gekeken. Zelf breng ik relevante delen van Duitsland natuurlijk gewoon in. Maar zeker de vraag wat we daarmee gaan doen richting Fietsersbond. Ik voel me nogal gebruikt.
    met vriendelijke groet, Ab Mulder (Fietsersbond Brunssum - Onderbanken)

    BeantwoordenVerwijderen