Vlak voor kerstmis heeft de
Fietsersbond een brief gestuurd aan de Minister van Infrastructuur en Milieu,
Melanie Schultz van Haegen voor het behoud van een aantal bruggen voor de
fietsers, die dreigen te verdwijnen vanwege de verbreding van de A2. Formeel
was de brief een zienswijze op het voornemen tot het opstellen van een
milieueffectrapportage voor de verbreding van de A2, traject Het Vonderen –
Kerensheide en gericht aan de Directie Participatie A2 Het Vonderen –
Kerensheide p/a: www.platformparticipatie.nl/hetvonderen . Daarvoor lag een notitie van 13 november t/m 24 december
ter visie.
De Fietsersbond gaf aan geen oordeel te hebben over de
beschreven motieven en doelstellingen voor deze verbreding evenals dat dit
project sober en doelmatig en binnen een bepaald budget (€ 261 miljoen) dient
plaats te vinden.
De Fietsersbond heeft
de voorliggende notitie doorgelopen op het onderwerp ‘fiets’ en in het
bijzonder of dit project gevolgen kan hebben voor het fietsverkeer. Zoals u ook
weet is het bevorderen van het fietsen ook Rijksbeleid. Hierbij werd verwezen
naar de door de Tweede Kamer aangenomen motie 33888, nummer 9, gedateerd 19
januari 2015, waarin de regering onder andere is verzocht om de belangen van
fietsers en wandelaars in een vroegtijdig stadium mee te wegen en belangenorganisaties
van langzaam verkeer te consulteren. Van een Rijksvoornemen mag dan ook worden verwacht
dat investeringen voor het autoverkeer geen negatieve consequenties hebben voor
het fietsverkeer en vooral geen toename veroorzaken van barrières voor het
fietsverkeer.
U geeft aan dat een aantal kunstwerken aan het einde is van
hun levensduur. U heeft in het voorkeursalternatief al vooruitlopend op deze
milieueffectrapportage besloten om in principe vijf kunstwerken niet te
vervangen. Het betreft de viaducten KW3 Slagmolen, KW8 Gebroek, KW12 ’t Rooth
en KW15 Maasbaan plus de tunnel KW 9 Holtum. Volgens de notitie vervallen hier
de dwarsverbindingen. Wij nemen aan dat u bedoelt dat u het voornemen heeft om
deze dwarsverbindingen te laten vervallen.
Wij kunnen niet bij voorbaat instemmen met uw
principebesluit. Deze viaducten en de tunnel zijn van belang voor het
plaatselijke en regionale fietsverkeer, zowel voor het utilitair
(woon-werkverkeer en scholieren) als voor het recreatief fietsverkeer. Het vervallen
van deze fietsverbindingen betekent in alle gevallen structureel kilometers
omrijden.
De Fietsersbond gaat ervan uit dat u het Rijksbeleid volledig
uitvoert en dat u de barrièrewerking van deze snelweg vanwege dit voorgenomen
project niet vergroot. Als de genoemde kunstwerken blijkbaar aan het einde van
hun levensduur zijn gekomen, betekent dat niet dat ze daarmee hun nut en
functie verliezen.
Op de laatste bladzijde van de notitie, Bijlage B Functioneel
Programma Eisen (en niet bijvoorbeeld op blz.16 in de § Kunstwerken en
dwarsverbindingen van hoofdstuk 3.3 Voorkeursalternatief of op blz. 29 in het
hoofdstuk 5.2 Beoordelingskader MER) wordt gesteld dat “de gevolgen van het
verdwijnen van de dwarsverbindingen nader worden onderzocht en zo nodig worden
aanpassingen aan het onderliggend wegennet, inclusief wandel- en fietsroutes
doorgevoerd”.
De Fietsersbond acht het essentieel dat dit onderzoek in het
vervolg van deze procedure en in het bijzonder in het kader van de op te
stellen milieueffectrapportage op een volwaardige wijze zal gebeuren, waarbij
ook het handhaven van deze dwarsverbindingen een reële optie is.
Daarom werd er ook op aangedrongen dat in het
vervolgonderzoek de aanleg van vervangende kunstwerken wordt meegenomen, ten
minste ten behoeve van het fietsverkeer.
Ook gaat de Fietsersbond ervanuit dat daar waar het
onderliggend wegennet wordt gewijzigd, dit zodanig gebeurt dat het
fietsroutenetwerk in tact blijft. Waar sprake is van aanpassingen aan
aansluitingen, kruisingen en rotondes, dient ook een veilige en comfortabele
doorgang voor de fietsers gewaarborgd te blijven. In de milieueffectrapportage
dient dan beoordeeld te worden of de noodzakelijke maatregelen voor het behoud
en wellicht verbetering van de bestaande functionaliteiten van het fietsnetwerk
(toegankelijkheid omgeving, recreatieve fiets- en wandelroutes, utilitaire
verbindingen) en de bestaande kwaliteiten van de routes (samenhang, directheid,
veiligheid, comfort en aantrekkelijkheid), ook in voldoende mate worden voorgesteld.
De Fietsersbond concludeert dat met dit plan veel geld
besteed gaat worden aan een verbetering voor het autoverkeer. Zoals eerder is betoogd
in deze brief, is de Fietsersbond van mening dat hiertegenover geen
verslechtering voor de fietsers mag ontstaan. Dit te meer daar het handhaven
van de huidige fietsinfrastructuur en -functionaliteiten en zelfs het
verbeteren daarvan, wat volledig in lijn is met uw doelstellingen en die van
andere belanghebbenden, in vergelijking met de kosten voor de verbreding van de
A2 zelf voor een spotprijs uitgevoerd kunnen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten