Partij / programma
|
Fiets in het verkiezingsprogramma
|
PVV
|
p.9
- Inventariseren van de knelpunten van provinciale
wegen voor betere doorstroom / meer veiligheid en daar waar noodzakelijk
aanpassen.
- Betere verlichting van provinciale wegen voor het vergroten
van de verkeers- en sociale veiligheid
- Lobby naar Den Haag voor het verhogen van de
maximumsnelheid daar waar mogelijk (100 km p/u op provinciale wegen en 140 km
p/u op snelwegen).
- Minder verkeershinderende maatregelen waar de
automobilisten zich dagelijks aan ergeren. Dus minder versmallingen en
drempels.
|
CDA
|
p.14
Fietsen
De opkomst van de elektrische fiets maakt het
afleggen van grote afstanden steeds beter mogelijk. Dit is terug te zien in
het Heuvelland waar veel mensen met de fiets recreëren en grotere afstanden
afleggen. De fiets wordt ook populairder om de afstand tussen woonplaats en
werkplek af te leggen. Het CDA Limburg ziet een belangrijke taak voor de
provincie om te zorgen dat het fietsen in de provincie ruim baan krijgt
(woon-werkverkeer, recreatief en sportief). Dit betekent investeren in het
wegennet, zodat er fietssnelwegen komen, er voldoende oplaadpunten zijn voor
e-bikes en de veiligheid, in met name het Heuvelland, verbetert.
p.15
Mobiliteit
in Limburg
Het Limburgse wegennet moet goed onderhouden worden.
Prioriteit hebben die plekken die onveilig zijn; de zogenaamde blackspots.
Het CDA Limburg blijft zich inzetten om het aantal verkeersslachtoffers
terug te dringen. Het wegennet kan daarvoor vaak
tijdens het reguliere onderhoud en beheer met kleine aanpassingen veiliger
worden gemaakt. De inzet van vrijwilligers die vertellen over hun
wegbelevenis zorgt er verder voor dat sneller plekken worden aangepakt die
onveilig zijn of leiden tot opstoppingen en vertragingen. Soms zijn grote
investeringen nodig om de doorstroming te verbeteren. Het is de inzet
van het CDA Limburg dat gemeenten en provincies nauw
met elkaar samenwerken, zodat verkeersknooppunten in samenhang worden
verbeterd en verschillende modaliteiten (auto, trein, bus of fiets) goed
aansluiten. Hierdoor kunnen mensen snel overstappen en wordt Limburg beter en
sneller bereikbaar.
p.37
Actiepunten
A7. Wij blijven investeren in de veiligheid langs de
Maas. Wij doen dat in combinatie met
economische en toeristische ontwikkelingen, denk aan
fietsen en kanoën van Eijsden tot
Mook.
A8. We investeren in snelle, goede en veilige
fietsroutes, zowel in de stad als in de regio, zodat
meer mensen op de fiets stappen. Ook meer
oplaadpunten voor e-bikes horen hierbij.
B11. We passen de bebouwde omgeving die een functie
buiten de eigen gemeentegrenzen
heeft (bedrijventerreinen, winkelcentra,
wijkaanpassingen) aan, zodat Limburg klaar is
om de bevolkingsdaling ook in ruimtelijke zin op te
vangen. Met name kijken we dan naar
inbreidingsmogelijkheden in stedelijk gebied en het
vervangen van gebouwen met de minste
kwaliteit.
C2. We willen in de ruimtelijke ordening inzetten op
inbreiding zonder dat er een muur ontstaat
tussen stad en landelijk gebied. De
verantwoordelijkheid voor deze ‘rode contouren’ ligt
primair bij de gemeenten.
B3. Wij kiezen er voor om met name de paardensport
en de wielersport vanuit de provincie
actief te ondersteunen als speerpuntsport in
Limburg. De ondersteuning van andere
nationale en regionale topsportcentra is afhankelijk
van de ontwikkelingen in die sporten. De
ontwikkeling van een Sportzone Limburg zal hieraan
bijdragen.
B6. We willen dat kinderen gezond eten en bewegen.
Via verenigingen, GGD en scholen
worden ouders daartoe gestimuleerd. De provincie
jaagt deze ontwikkeling aan door middel
van waarderingsbijdragen voor goede initiatieven met
een zo groot mogelijk bereik en
structureel effect.
|
VVD
|
p.7
De grootste potentie voor de regio ziet de VVD
echter in de échte ontwikkeling van de Maasplassen
tot zeer toegankelijk watersport, fiets, wandel en recreatiegebied. Dit vergt
op korte termijn grootschalige acquisitie-inspanningen en investeringen en
marketing van ondernemers en overheid via het LIOF. Zo geeft de fietsbrug
tussen het Eiland in de Maas richting de Belgische Maasplassen extra
ontsluiting aan dit gebied.
p.10
Een laadpuntennetwerk voor elektrische auto’s en
fietsen (in het kader van een betere
verkeersdoorstroming)
p.16
De provincie zorgt voorts voor de veiligheid rondom
provinciale infrastructuur en openbaar vervoer. Wie zich op straat begeeft,
moet dit in wezen zonder gevaar kunnen. De openbare ruimte moet veilig
blijven, zowel als vrij van criminaliteit als van verkeersgevaarlijke
situaties. Momenteel gebeuren op en rond Limburgse (provinciale) wegen
relatief veel ongevallen, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. De VVD wil
daarom meer investeren in verkeersveiligheid van infrastructuur. In het kader
van de verkeersveiligheid blijft de provincie, binnen haar financiële
mogelijkheden, gemeenten financieel ondersteunen bij het aanleggen van
veilige fietsvoorzieningen. Daarom heeft de VVD ‘sociale veiligheid’ laten
opnemen in de provinciale concessie voor het openbaar vervoer. Wie zich
misdraagt, krijgt een OV-verbod in
de hele provincie!
|
PvdA
|
Werken aan Limburg
Op 25-1 is nog alleen deel 1 gepubliceerd.
Versie 25-1-2015:
Een veilige provincie
Wat wil de PvdA voor Limburg bereiken?
We willen dat de provincie mee investeert om de
verkeersveiligheid voor schoolgaande kinderen te verbeteren. Met name bij
drukke oversteekplaatsen van Provinciale wegen en bij belangrijke
schoolgaande fietsroutes.
Hoe willen we dat gaan doen?
De PvdA wil een extra provinciaal geld vrijmaken, om
samen met gemeenten te investeren in de verkeersveiligheid voor schoolgaande
kinderen. Veelgebruikte oversteekplaatsen bij scholen en provinciale wegen
kunnen veiliger worden gemaakt door het plaatsen van kleurig
XLstraatmeubilair, borden en verlichting, zodat het voor automobilisten
direct duidelijk is dat hier veel jonge kinderen de weg oversteken.
Fietspaden op schoolroutes in buitengebieden willen
we vanuit dit fonds beter verlichten en waar mogelijk opwaarderen tot
fietssnelwegen.Hiermee wordt tevens het fietsgebruik gestimuleerd.
Deel 2:
PvdA gaat programma nog verder uitwerken op o.m. ruimtelijke ordening en
bereikbaarheid en nodigt lezer uit om mee te denken. Echter op 13-2 is
daarover nog niets te vinden. Wel een speerpunt op de website om 100 miljoen
te gaan investeren in de logistiek bij Venlo en in de Westelijke Mijnstreek.
|
SP
|
“Goed openbaar vervoer is het beste alternatief voor
de auto.”
In
hoofdstuk ‘Bereikbaarheid’ voorstel 19 (van de 21):
Fietsen wordt gestimuleerd. Bij het
opknappen van wegen en weggedeelten worden de fietspaden langs provinciale
wegen vrijliggend aangelegd. In samenwerking met gemeenten worden er tussen
steden en bedrijventerreinen ‘fietssnelwegen’ aangelegd.
|
GroenLinks
|
p. 11 in hoofdstuk “nieuwe werkgelegenheid”
De woonomgeving en de (fiets)routes naar school
moeten veilig en gezond zijn.
p.12 in hoofdstuk : “Zorg en gezondheid”
RUIMTE VOOR DE FIETS
Bewegen is gezond. Veel mensen bewegen
echter te weinig en dat is expliciet onderdeel geworden van hun levenswijze.
De provincie is inmiddels op diverse wijzen bezig om Limburgers meer in beweging
te krijgen. GroenLinks werkt graag aan mee aan uitbreiding van programma's
voor verbetering van de volksgezondheid.
Een groeiende groep gebruikers van de
e-bike vraagt om uitbreiding van het fietsnetwerk. Er moeten meer recreatieve
fietspaden komen. Recreëren buiten in de natuur is de toekomst. We willen
wandelen, rennen, joggen, mountainbiken, maar ook fietsen in de natuur. Goede
verbindingen zijn daarvoor belangrijk. Dat betekent dat fietspaden op
locaties aangepast moeten worden. Of omgebouwd tot fietssnelwegen.
Zuid-Limburg loopt vol met fietsen en fietsevenementen. Afstemming over de te
houden evenementen is daarbij een vereiste. Het Huis voor de Sport kan daar
een grote rol in spelen, bijvoorbeeld door het uitwerken van een interactieve
kaart op internet waar dagelijks alle activiteiten in de openbare ruimte op
terug te vinden zijn.
Speciale aandacht verdienen daarbij de
fietstoertochten, waarmee vele duizenden recreatieve sporters en hun families
naar (Zuid-)Limburg worden getrokken. Op verzoek van GroenLinks zijn
Zuid-Limburgse en Belgische grensgemeenten en de toertochtorganisatoren onder
coördinatie van het Huis voor de Sport aan de slag gegaan met een gezamenlijk
beleid, waarin is gezorgd voor aanpak van zwerfafval en verkeersoverlast, spreiding
over routes en over de kalender, eenduidige gemeentelijke regels en een
vereenvoudigde vergunningsaanvraag. Zo wordt deze vorm van recreatieve
sportbeoefening weer een feest voor deelnemers én omwonenden. En dat draagt
dan weer bij aan het provinciale én euregionale voornemen om van de Euregio
Maas-Rijn dé wielerregio van Europa te maken, niet toevallig ook op voorstel
van GroenLinks.
Om de recreatieve fietspaden nog
interessanter te maken wil GroenLinks langs verschillende routes
“rustpunt.nu” in heel Limburg. Leuke rustpunten bij de boer of bij een mooi
plekje in het bos met een bankje, kopje koffie en gebruik van het toilet. Dat
brengt de recreant en de omgeving op eenvoudige wijze dichter bij elkaar.
Fietsknooppunten zijn inmiddels een
begrip, maar de wandelroutes zijn nog een wirwar van rondjes om de kerk. Een
Limburgs wandelknooppunten netwerk moet deze routes gaan verknopen.
p.16 in hoofdstuk “Landschap en natuur”:
ZUINIG RUIMTEGEBRUIK
Het aardoppervlak is eindig. Willen we natuur en
cultuurhistorische landschappen behouden, dan dienen we zuinig om te gaan met
de ruimte. Bestaand bebouwd gebied verdichten, lege kantoren een nieuwe
bestemming geven en meervoudig ruimtegebruik realiseren zijn hier voorbeelden
van. Dit beleid van compacter ruimtegebruik kan, samen met het toenemende
aantal werknemers dat een deel van de arbeid thuis verricht, leiden tot
minder woon-werkverkeer. In het beste geval leidt dit tot afnemende
automobiliteit. Dat is een doel waar GroenLinks naar
streeft en waarop we provinciaal beleid toetsen.
GEZOND VERVOER
GroenLinks wil het vervoer per fiets, OV
en water stimuleren. Openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Mensen met een lichamelijke beperking moeten zich zo vrij als mogelijk per
openbaar vervoer kunnen bewegen. Extra wachttijden en reserveringstijden
behoren daar dus niet toe. Inzet van meer openbaar vervoer op belangrijke
lijnen is een must. Onze studenten en scholieren moeten zich makkelijk kunnen
bewegen.
Grensoverschrijdend vervoer verdient
extra aandacht. Als de nieuwe vervoerder in 2017 aan de slag gaat, willen we
geen hiaten meer in het vervoer met de buurlanden: ook internationale
buslijnen sluiten wat GroenLinks betreft dan op elkaar aan. GroenLinks wil de
dieseltreinen weg hebben uit Limburg. Elektrificatie is hiervoor nodig. Ook
moet er meer nachtelijk openbaar vervoer komen. Jongeren die er voor kiezen
in Limburg te blijven wonen moeten per openbaar vervoer een concert in het
midden van het land of in onze provincie kunnen bezoeken en ’s nachts kunnen
terugkeren. Daarnaast pleit GroenLinks voor nachtbussen tussen onze steden.
Fietsen is op de kortere afstanden het
alternatief van de auto. Het is gezond, milieuvriendelijk en goedkoop. Goede
en veilige, goed verlichte fietspaden zijn daarbij van groot belang.
GroenLinks zal zich blijven inzetten om meer fietssnelwegen in Limburg te
krijgen. De ambitie mag wat ons betreft naar het niveau van de provincie
Oost- Vlaanderen, waar men op dit moment 600km aan fietssnelwegen aanlegt.
Bij gezond vervoer hoort ook een aanpak
van de smogproblematiek. Al jaren is het zo dat in België een verlaging van
de maximumsnelheid wordt ingesteld op dagen dat de smogwaarden de pan uit
rijzen. Zodra je de Nederlandse grens overgaat, lijkt het alsof smog geen
probleem meer is. Dat terwijl jaarlijks vele duizenden mensen vroegtijdig
overlijden door de slechte lucht en het fijnstof dat we inademen. Wat
GroenLinks betreft, breiden we daarom het aantal Limburgse meetpunten voor
smog en fijnstof uit en stellen we een provinciaal smogalarm in, naar
voorbeeld van onze Belgische buren.
PROVINCIALE INKOMSTEN
Behalve de inkomsten vanuit het Rijk
heeft Limburg inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting. De automobilist
belonen met een verlaging vindt GroenLinks onwenselijk, omdat we daarmee juist
meer gebruik van de auto stimuleren, in plaats van de fiets en het openbaar
vervoer. We willen het huidige niveau van opcenten handhaven. Indien
onderhoud van wegen en fietspaden extra geld gaat kosten kan dit zo nodig
gefinancierd worden door een verhoging van de opcenten.
|
D’66
|
D’66 wil
dat de Provincie zich concentreert op kerntaken en daarbij behoort:
Bereikbaarheid per auto, openbaar vervoer én fiets;
Economisch
beleid
De Limburgse steden spelen volgens D66 een centrale
rol in die nieuwe economische ontwikkeling. Steden genereren de meeste
economische vernieuwing en zullen – naast het ontwikkelen van eigen talent -
talenten, kenniswerkers en investeringen van over de hele wereld aantrekken
en binden aan onze regio.
Maar D66 wil ook het buitengebied groen houden, het
cultureel erfgoed onderhouden en bereikbaar maken. Dat betekent dat de
knelpunten in de infrastructuur aangepakt moeten worden om Limburg
aantrekkelijk te houden voor mensen en bedrijven, zodat iedereen hier graag
blijft wonen, werken en recreëren.
Uitgangspunten
bij het ruimtelijke beleid
Het indelen van de ruimte gebeurt voor de lange
termijn en het is de taak van de provincie om die ruimtelijke indeling
toekomstbestendig te maken. Dat vereist regie vanuit de provincie. D66 wil de
bestaande infrastructuur optimaal benutten en kiest daarom voor het bouwen in
de buurt van bestaande OV-knooppunten. Door compact te bouwen rondom
bestaande infrastructuur kan de provincie waardevol landschap op andere
plekken sparen. D66 wil investeren in het behoud en de versteviging van grote
natuurgebieden die tegen een stootje kunnen. Deze natuurgebieden en
tussenliggende kleinere oppervlaktes groen kunnen worden versterkt door ze
aan elkaar te koppelen middels beken, kanalen, wildoversteekplaatsen,
landbouwgrond die in natuur omgezet wordt of door de aanleg van ecoducten.
Een gebied staat voor D66 nooit op zichzelf; er bestaat een wisselwerking
tussen natuur, landbouw, infrastructuur en bebouwde kom. D66 vindt dat die
verschillende bestemmingen elkaar moeten versterken, door enerzijds natuur in
de nabijheid van steden als recreatiegebied aan te leggen en bij
ruilverkaveling bijvoorbeeld ook te denken aan mensen uit steden die een stuk
grond zouden willen kopen voor eigen gebruik. De leefbaarheid in gebieden
waar de bevolking krimpt, willen we behouden door goede weg- en
railverbindingen met vitale groeigebieden, maar ook door leegstaande gebouwen
te slopen. D66 wil dat de provincie samen met de gemeenten in krimpgebieden
zoekt naar mogelijkheden voor ‘nieuwe groei’, zoals biologische landbouw en
veeteelt, duurzame energiewinning, toerisme, recreatie en natuur.
D66 wil zeker niet bouwen om krimp te bestrijden,
voorzieningen als dorpswinkels subsidiëren om ze in stand te houden of nieuwe
buslijnen opzetten om forenzen naar krimpgebieden te lokken. Voor D66 is het
credo: meebewegen met de krimp en van de krimp een kans maken. De kern is
daarbij voor D66: voorzieningen en bestuurseenheden laten fuseren, slim
combineren of (laten) specialiseren om zo te zorgen voor een
toekomstbestendige structuur. Duurzaam ruimtegebruik betekent voor D66 slim
omgaan met de schaarse ruimte. We willen daarbij meer inzetten op dubbel
ruimtegebruik. Natuurgebieden kunnen bijdragen aan economische ontwikkeling
in de vorm van recreatie en toerisme.
D66 kiest nadrukkelijk voor een concentratie van
ontwikkelingen in de steden, waarbij de groene ruimte tussen de steden zoveel
mogelijk wordt ontzien (Agenda Stad). Wij willen op die manier de
bevolkingsgroei in de steden concentreren, daar waar de economische groei
plaatsvindt.
Mobiliteit
en verkeer
Bijna iedereen zit dagelijks wel op de fiets, in de
auto of in het openbaar vervoer. Doordeweeks vaak naar school of werk, in het
weekend niet zelden om te genieten van het landschap en het groen in onze
mooie provincie. D66 vindt dat met betrekking tot mobiliteit en verkeer, de
toegevoegde waarde van de provincie zich bevindt in het overzicht dat men
heeft over de regionale verkeers- en vervoerssituatie. Het provinciale
wegennet is in principe af, maar dat laat onverlet dat op sommige plekken nog
te vaak files ontstaan. D66 wil daarom andere maatregelen meer benutten,
bijvoorbeeld door woon- en werklocaties beter op elkaar af te stemmen,
voordat de provincie nieuwe wegen aanlegt of bestaande wegen verbreedt. We
geloven namelijk dat er nog een wereld aan mobiliteit te winnen is.
De fiets
als volwaardig alternatief voor de auto
Fietsen is, na wandelen, de schoonste en meest
gezonde vorm van vervoer. Vandaar dat de fiets een centrale plek inneemt in
ons denken over mobiliteit. Goede fiets- en wandelroutes dragen bij aan een
prettige leefomgeving en maken de landschappelijke kwaliteit van Limburg
lijfelijk te ondergaan door inwoners en bezoekers. Inzetten op goede fiets-
en wandelpaden biedt zowel mogelijkheden voor recreatie als voor
natuurontwikkeling. Waar de gemeenten gaan over de fietspaden binnen de
bebouwde kom, is de provincie verantwoordelijk voor de meeste recreatieve
fietspaden en de fietspaden langs provinciale wegen. Mensen leggen steeds
langere afstanden af met de fiets (zeker met e-bikes), waardoor kernen beter
onderling bereikbaar worden met de fiets. De fietspaden tussen die kernen
vallen vaak onder veel verschillende wegbeheerders, zoals gemeenten,
waterschappen, provincie, recreatieschappen, waardoor ze niet goed op elkaar
aansluiten. De provincie Limburg moet de regie naar zich toe trekken bij deze
regionale fietsverbindingen. Samen met gemeenten moet de provincie in kaart
brengen waar het nog aan goede verbindingen ontbreekt en vervolgens een
concreet plan maken om deze alsnog te realiseren. In dit proces staat voorop
dat aan elkaar grenzende gemeenten gestimuleerd moeten worden om samen te
werken.
Dat de populariteit van fietsen echter niet alleen
voordelen heeft, blijkt uit het feit dat in delen van Limburg zoveel
(recreatieve) toertochten en wedstrijden georganiseerd worden dat dit voor
bewoners tot overlast leidt. Ook in deze kwestie zijn de betrokken gemeenten
verantwoordelijk en moet de provincie inzetten op de verbetering van de
samenwerking tussen die gemeenten.
Snelle
fietsverbindingen
D66 vindt dat regionale verbindingen tussen steden
als één verbinding beschouwd moeten worden en wil op die verbindingen dan ook
snelfietsroutes realiseren. Deze snelfietsroutes hoeven niet nieuw aangelegd
te worden; het kunnen ook bestaande verbindingen zijn die beter en sneller
worden gemaakt. De provincie Limburg moet de relevante fietspaden onder haar
beheer door asfaltering, verbreding of aanleg van ontbrekende stukjes
fietspad geschikt maken om te dienen als snelfietsroutes. D66 wil daarnaast
dat de provincie Limburg als onafhankelijke partij de regie neemt en ervoor
zorgt dat de verschillende andere wegbeheerders hun beheer op elkaar
afstemmen. Zo worden barrières, wegversmallingen en verkeerslichten op
snelfietsroutes voorkomen.
Veilige
fietsverbindingen
Waar bij het aanleggen van autowegen rekening
gehouden wordt met bepaalde normen, is dat bij het aanleggen van
(door)fietswegen zelden het geval. D66 vindt dat dat anders moet. Het aantal
eenzijdige fietsongelukken dat veroorzaakt wordt door kuilen, paaltjes,
boomwortels of slechte bermen, vinden we te hoog. D66 wil dat de provincie de
fietspaden die onder haar beheer vallen, goed onderhoudt. Overbodige paaltjes
en andere obstakels moeten worden weggehaald en tegelijk met het groot
onderhoud dienen de drukke fietspaden verbreed te worden tot
tweerichtingsfietspaden. De provincie dient volgens ons ook in dit dossier de
regierol op zich nemen richting de gemeenten en ondersteuning te bieden waar
kennis of capaciteit ontbreekt om de fietspaden te moderniseren. De CROW
1-normen voor fietspaden moeten de basis zijn voor elk nieuw wegontwerp.
Voorzieningen
in en bij OV
D66 vindt goed openbaar vervoer onmisbaar voor een
mobiele, duurzame samenleving. Dat geldt niet alleen voor mensen die de bus
gebruiken om op hun werk te komen, maar ook voor senioren voor wie de fiets
geen alternatief (meer) is. Het voor- en natransport bij het openbaar vervoer
is van wezenlijk belang. D66 zet zich in voor meer investeringen in goede
aansluitingen van de fiets op het openbaar vervoer, voldoende fietsverhuur en
fietsenstallingen. Verder vinden wij dat er geld vrijgemaakt moet worden voor
andere vormen van flexibel vervoer, zoals belbussen, regiotaxi’s en vrijwilligerspools.
De fiets
betrekken in het verdelen van infrastructuur en OV-geld
D66 vindt niet dat de provincie geld moet bijleggen
als het Rijk minder geld voor openbaar vervoer ter beschikking stelt. Wel wil
D66 een zodanige verdeling van infrastructuurgelden dat er een prominente
plek is voor investeringen in het stimuleren van het gebruik van de fiets.
Bij de verdeling van het geld voor infrastructuur moet de provincie
maatschappelijke kosten en baten van het openbaar vervoer en de fiets met
elkaar vergelijken. Vaak is het veel goedkoper om het gebruik van fietsen
beter te faciliteren dan buslijnen in stand te houden waar maar weinig mensen
gebruik van maken.
Wegen
Veel regionale wegen scoren slecht op veiligheid,
terwijl deze wegen steeds vaker als alternatieve routes voor autosnelwegen
gebruikt worden. Meer dan de helft van de regionale wegen is volgens Europese
maatstaven onveilig. Daar komt bij dat er op regionale wegen knelpunten
voorkomen, juist omdat ze als alternatief voor snelwegen gebruikt worden.
Voor D66 zijn veilige regionale wegen van groot belang.
Een veilig
en adequaat regionaal wegennet
D66 vindt dat veiligheid altijd voorop moet staan
wanneer er aanpassingen aan of onderhoud van een weg gepland staan. De
doorstroming van verkeer op provinciale wegen moet worden bevorderd door de
aanleg van rotondes en ongelijkvloerse kruisingen. Daarnaast moet de
provincie de veiligheid van het regionale wegennet opnemen in het
‘langetermijnbeleid’. Om knelpunten, die vaak in de spits ontstaan, aan te
pakken moet de provincie Limburg samenwerken met gemeenten en het
bedrijfsleven om medewerkers te stimuleren buiten de spits te reizen. Een
goed voorbeeld hiervan is het programma Beter Benutten/Maastricht Bereikbaar,
dat uitgebreid is naar andere steden in de regio.
Alternatieven
voor de auto
Naast het voorgaande, vindt D66 dat de provincie
forenzen moet verleiden om de auto te laten staan door meer snelle
fietsverbindingen aan te leggen, busvervoer met WiFi aan te bieden en mensen
beter te (laten) informeren over aansluitingen van zowel bus als
treinverbindingen. Busmaatschappijen moeten middels hun aanbestedingen en
(extra) financiële prikkels gestimuleerd worden klantgericht te denken.
Verder wil D66 dat er meer reisinformatie boven de drukste provinciale wegen
beschikbaar komt, zodat automobilisten goed geïnformeerd een snellere route
kunnen nemen. Dat is niet alleen goed voor de automobilisten, maar ook voor
het milieu, want stilstaande auto’s vervuilen tenslotte meer dan rijdende.
|
50Plus
|
Leidraad voor deze partij: “Een Provincie ook
waarbinnen je je veilig en makkelijk verplaatst, ook als je
minder mobiel bent.”
p.7 Iedereen doet mee.
Dat
betekent onder meer:
• bevordering betaalbare mobiliteit door goed
betaalbaar openbaar vervoer, goede wegen en fietspaden, ook
grensoverschrijdend;
p.8 Economie.
Onder meer:
• bevordering toerisme door aantrekkelijke
landschappen. Goede veilige fietswegen, gevarieerde recreatievoorzieningen,
bevordering watersport- en paardensport- faciliteiten. Kleinschaligheid waar
mogelijk. Meer en beter samenhangende promotie;
|
PvdDieren
|
De Partij voor de Dieren is:
• voor een respectvolle omgang met dieren en tegen
megastallen.
• voor méér natuur en tegen de jacht.
• voor duurzame energie en tegen kolencentrales.
• voor schoon water, schone lucht, bodem en atmosfeer.
• voor een goed openbaar vervoer en fietspaden en tegen nóg
meer snelwegen.
Een toegankelijk en milieuvriendelijk verkeersnet
Openbaar vervoer moet, zowel in stedelijk als landelijk gebied,
betrouwbaar en toegankelijk
zijn. Ook moet de provincie investeren in
milieuvriendelijker vervoer en niet in nieuwe wegen voor gemotoriseerd
verkeer. De Partij voor de Dieren wil het woonwerkverkeer terugdringen.
19. In de plannen voor ruimtelijke ordening is er geen
plaats voor nieuwe snelwegen of uitbreiding van provinciale wegen; niet voor
nieuwe bedrijventerreinen ten koste van de open ruimte en ook niet voor
nieuwe of grotere vliegvelden.
20. De provincie stopt met de aanleg van de Buitenring Parkstad
en lost in plaats daarvan
de bestaande knelpunten in het bestaande wegennet op.
24. Er komen geen nieuwe wegen voor gemotoriseerd verkeer.
Bestaande wegen worden niet uitgebreid.
26. “De provincie investeert fors in uitbreiding en
onderhoud van openbaar vervoer, fietspaden, P+R-plekken, oplaadpunten voor
elektrische auto’s en de veiligheid van bestaande wegen. De provincie
financiert fietssnelwegen voor woon-werkverkeer.”
27. Het personen- en goederenvervoer over water
wordt gestimuleerd en veerverbindingen worden waar mogelijk in stand
gehouden.
28. De provincie verzet zich tegen het verhogen van
snelheden op haar wegen en is tegen
130 km per uur rijden op haar grondgebied.
|
Lokaal
Limburg
|
Lokaal
Limburg is de naam waaronder de USP (Universele Senioren Partij) deelneemt
aan de PS. Platform van onafhankelijke lokale partijen. Het programma is mede
gebaseerd op de Gezamenlijke
politieke agenda regionale partijen (pdf) van de Onafhankelijke
SenaatsFractie (OSF)
p.2
Nog veiligere wegen. Voldoende verlichting, de
provinciale wegen moeten in optimale conditie zijn, probleemsituaties snel
oplossen. De USP is voor goede en adequate gladheidbestrijding.
|
Volkspartij
Limburg
|
Partij is
ontstaan uit de Liberale Volkspartij Roermond (afsplitsing van de VVD). Er is
een “Verkiezingsmanifest” met 11 punten.
Goede regionale bereikbaarheid van stedelijke netwerken
en platteland, ook met het openbaar vervoer of de fiets, is volgens
Volkspartij Limburg een belangrijke taak voor de provincie. 90% van onze
dagelijkse reizen gaan over een afstand korter dan 40 kilometer.
De provincie zorgt voor goed onderhoud van de
provinciale wegen en organiseert als concessieverlener en -beheerder
betrouwbaar en efficiënt openbaar vervoer. Potentieel onveilige
verkeerssituaties dienen pro-actief te worden aangepakt. Niet het aantal verkeersslachtoffers,
maar een inschatting van de verkeersonveiligheid, dient hierbij leidend te
zijn.
|
Partij voor
Leefbaar-heid en Democratie
|
Sinds 2012
eenmansfractie in de PS van Limburg.
Verkeersveiligheid
De PvLD wil veilige fietspaden voor de recreatieve
fietser die daar rustig en zonder gestoord te worden door snelle wielrenners
en e-bikers gebruik van kan maken. Tevens zijn wij voorstander van de aanleg
en/of ombouw van bestaande fietspaden tot zgn. fietssnelwegen, mits deze
duurzaam en geschikt zijn voor multifunctioneel en doelmatig gebruik. Wij
zijn een voorstander van betere, duurzame en energiezuinige verlichting langs
provinciale wegen. Verder is de PvLD voor 2x2-baans provinciale wegen door
heel Limburg, bij voorkeur voorzien van ongelijkvloerse kruisingen om de
veiligheid van o.a. fietsers en schoolgaande jeugd beter te realiseren en het
langzame en landbouwverkeer ongestoord van A naar B te laten gaan. Goede
infrastructuur is een must voor de Limburgse economie. De provinciale
opcenten worden niet meer verder verlaagd, maar bestemd als doelbelasting
voor het onderhoud en aanleg van de provinciale infrastructuur en verbetering
van de verkeersveiligheid.
|
Fietsersbond Provincie Limburg
Weblog van de provinciale vertegenwoordiger van de Fietsersbond in Limburg, Harrie Winteraeken.
Contact per e-mail: provlimburg@fietsersbond.nl
Harrie persoonlijk e-mailadres: hwinteraeken@hotmail.com (wordt meer gelezen).
Contact per e-mail: provlimburg@fietsersbond.nl
Harrie persoonlijk e-mailadres: hwinteraeken@hotmail.com (wordt meer gelezen).
telefoon thuis: 045 522 87 20
telefoon mobiel: 06 523 756 11
telefoon mobiel: 06 523 756 11
dinsdag 24 februari 2015
Toelichting Fiets in de verkiezingsprogramma PS-verkiezingen in Limburg
Hieronder wordt een toelichting of samenvatting gegeven van de 'fiets' in de verkiezingsprogramma's van de diverse partijen die meedoen aan de verkiezingen van Provinciale Staten van Limburg op woensdag 18 maart 2015.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten